سوول کمیته جوانان شهرستان میبد در گفتگو با نشريه جـامع ميبد تشريح کرد:


برگزاري سلسله برنامه‏هاي بصيرت در سال جاري


توسعه پایدار کشور مستلزم بهبود کارکرد‌های مرتبط با امور جوانان است؛ به عبارتی دیگر از آنجا که ایران در حال حاضر دارای ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل و داراي نسل اکثرا ً جوان می‌باشد مسلم است که توجه به این ظرفیت‌ها و سامان بخشیدن به آنها جز با توجه جدی به جوانان و بهره‌مندی بهینه از توانایی و خلاقیت‌های آنان میسّر نیست. به منظور آشنايي بيشتر با موضوعات فوق الذکر و به مناسبت ميلاد حضرت علي اکبر(ع) و روز جوان، گفتگويي با محمدرضا شيخ‏نيا مسوول کميته جوانان شهرستان ميبد ترتيب داده‏ايم که از نظر شما مي‏گذرد:



- لطفاً در ابتدا خود را معرفی نموده ، از سوابق کاری‏تان بگویید؟

به نام خدا. بنده محمدرضا شیخ‏نیا دارای مدرک کارشناسی مدیریت بازرگانی از دانشگاه اصفهان و کارمند بیمه ایران هستم. از سال 1373 مسوول کانون مسجد محله مشایخ، از سال 1376 تا 1380 فعالیت‏های دانشجویان استان یزد در دانشگاه اصفهان را بنیان‏گذاری و مدیریت نمودم که آقایان مرتضی خاکزار بفرویی و محمدرضا دهقانی اشکذری این مجموعه برنامه‏ها و فعالیت‏ها را در کتابی تحت عنوان مدیریت‏دانشجویی‏به‏چاپ‏رسانده‏اند. از سال 81 تا آبان 84 مسوولیت سازمان جوانان هلال احمر میبد را بر عهده داشتم. از سال 86 به مدت 17 ماه مشاور جوان فرمانداران معزز آقایان رضایی، آب‏پیکر و رجایی بودم. در سال 1385 طرحی را خدمت امام جمعه فرزانه و جوان‏گرای دیارمان حضرت آیت ا... دکتر اعرافی ارائه نمودم که این طرح در شورای فرهنگ عمومی بررسی، تصویب و منجر به تشکیل کمیته جوانان و به تبع آن 4 کمیته و کارگروه دیگر شد که بنده از ابتدا به عنوان مسوول کمیته به‏ صورت افتخاری در خدمت جوانان هستم.

- اسـاس تشکیـل ‏کمیته ‏جوانـان شهرستان میبد‏ از کجا ناشی می‏شود و اهداف و خط مشی آن در چه حیطه‏ای است؟

کمیته‏جوانان، متشکل از نمایندگان مستعد و متعهد از گروه‏های جوانان شهرستـان می‏باشـد که نقش اتاق فکر و بازوی مشورتی برای شوراي فرهنگ عمومی را دارد و نظر به اینکه فکرها، ایده‏ها و طرح‏های هر چند کوچک منشأ حرکات بزرگی است در راستای اهداف مشروحه ذیل فعالیت می‏کند:

فراهم کردن زمینه مشارکت جوانان، ایجاد پل ارتباطی بین نسل قدیم و جدید و از بین بردن گسست بین این دو نسل و انتقال تجارب به نسل جوان، بررسی مسایل و برنامه‏ های مختلف از دیدگاه جوانان، ارائه طرح‏ها و پیشنهادات و عملیاتی کردن آنها و بررسی مواردی که از شورای فرهنگ عمومی به کمیته ارجاع می‏شود.

ضمنا ً اطلاعات بیشتر در آدرس www.javananemeybodi.blogfa.com موجود می‏باشد.

- کمیته جوانان میبد تاکنون چه اقداماتی در راستای وظایف تعریف شده خود انجام داده است؟

تاکنـون فعالیت‏ها و طرح‏های مختلفی داشته است که اخیرا ً در راستای تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر افزایش بصیرت و آگاهی افراد جامعه، کمیته جوانان شهرستان میبد، یک سلسله برنامه‏های بصیرت در دستور کار خود قرار داده است که در طول سال89 ، بعد از تصویب در شورای فرهنگ عمومی شهرستان اجرایی خواهد شد:

بصیرت(1): همایش « بصیرت ؛ راهکار مقابله در جبهه جنگ نرم » که در اردیبهشت ماه برگزار گردید.

بصیرت(2): نشست«بررسی‏فرصت‏ها و چالشهای شهرستان از دیدگاه جوانان» با حضور مسوولین که انشاءا... در ماه مبارک رمضان برگزار خواهد شد.

بصیرت(3): هم‏اندیشی‏جوانان‏هیأت‏‎های مذهبی که انشاءا... در آستانه ماه محرم برگزار خواهد گردید.

کمیته به این نتیجه رسیده است که نشست‏های صرفا ً صمیمانه و به به و آفرین ، مورد طبع جوانان پویا نیست و نشست باید بسترساز بیان دیدگاه‏ها، نگرش‏ها و ایده‏های جوانان نسبت به فرصت‏ها و چالش‏های موجود در شهرستان باشد.

در مورد هم‏اندیشی هم یک سری مشکلات و فرصت‏هایی در هیئات مذهبی وجود دارد که جوانان خوش فکر و ذی نفوذ هیأت‏ها با همفکری می‏توانند نقش عمده‏ای در مواجهه با این موارد داشته باشند



- همایش‏بصیرت(1) که اخیرا ً برگزار شد، چه دستاوردهایی به دنبال داشت؟

همچنان که در جلسه شورای فرهنـگ عمومی نیز گفتم، از دستاوردهای همایش بصیرت(1) این بود که علیرغم فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه « جنگ نرم است؛ این یک واقعیت است؛ یعنی الان جنگ است» اکثر افراد جامعه چیزی از جنگ نرم نمی‏دانند و عده‏ای از افرادی که اطلاعاتی دارند، این واقعیت را باور ندارند که این جای نگرانی است. متأسفانه همچون سرطان که درد ندارد و خطرناک است، جنگ نرم هم آتش و دود و صدای گلوله ندارد و روز به روز پیشرفت می‏کند. اگر وضع به همین منوال پیش برود، علیرغم موفقیت‏هایی که در جنگ سخت در دفاع مقدس داشتیم، در عرصه جنگ نرم با مشکلات عدیده‏ای روبرو خواهیم بود و اگر چه در جبهه جنگ سخت شهدای گرانقدر باعث افتخار ما هستند، قربانیان جنگ نرم هیچ تقدسی ندارند بلکه منفور ملتند.

- در نهایت اگر سخن خاصی دارید بفرمایید.

خداوند منان را شاکرم که توفیق خدمت به جوانان را به این بنده کوچک عطا فرمود و از خانواده‏ام که اين فرصت را در اختيار بنده قرار داده و از حق خود صرفنظر نمودند تا قسمتي از وقت خود را در خدمت جوانان باشم ممنونم. همچنین از کلیه جوانانی که به نوعی با کمیته و فعالیت‏های آن همراهی نمودند بخصوص شورای مرکزی کمیته متشکل از آقایان مرتضی خاکزار، محمدرضا آقایی،رضا علی پورطالبی، سید مصطفی‏ آقایی، سید محسن‏امامی، سیدحسین آقایی، حامد صادقی‏نیا، کاظم فلاح، روح اله گلمحمدی و جمال معلایی و خانم‏ها محبوبه غلامی، راضیه دهقانی، سمانه فخری و مهناز تقی‏زاده سپاسگزارم. براي شما دست‏اندرکاران نشریه خوب جامع نیز که در جهت اعتلای فرهنگ و تحقق شعار «جوانان می‏توانند» تلاش می‏کنید، آرزوی موفقیت و سربلندی دارم.

- و کلام آخر؟

هر آمدنی را رفتنی است. خوشا به حال آنانکه در طاعت خالق و در خدمت مخلوقند.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا